Renoveringen av JOD 35 - 2007-2008-2009.

(det senaste längst ned!)

Varför?

När båten införskaffades var den i ett skick som lämnar en hel del övrigt att önska. Där fanns många brister i form av t ex dåliga lagningar, småskador, repor, glapp i roderlager, läckor, sliten fernissa mm mm. Konstruktionen är dessutom av det slag som inte håller kondens borta om man vistas i båten, t ex övernattar. Detta blir dels ett klimatproblem men ansamlingar av fukt ger också möjlighet till uppkomst av mögel - ingetdera vill man ha! Efter att ha retat mig på dessa brister har jag nu uppammat tillräckligt mycket motivation att starta projekt båtrenovering! En bidragande faktor är att jag numera har min kusin Lilleper (jag kallar honom så för att han bara är två meter lång!) boende i Helsingborg. Han har byggt ett antal båtar av det finare slaget på Rosättra Båtvarv - de bygger Linjettbåtarna - ostkustens Orustkvalitet, fast bättre... Därför kan jag nu få tips på tillvägagångssätt och handräckning! Mycket bra!
För en gångs skull torrsatte jag båten första möjliga tillfälle för att hinna göra så mycket som möjligt under hyfsade temperaturförhållanden. Håll tummarna för en fin höst!
 

Vad göras?

Byta glappande roderlager - gjort 2008!
Laga balkinfästningen i förpiken - gjort 2008!
Plasta fast toalettmodulen - gjort 2008!
Byta slangar på toan - gjort 2008!
Täta läckorna i relingen - gjort 2008 men får göras igen!
Riva ut mattorna från skrovsidorna i salongen - gjort 2008!
Förbättra ventilationen - gjort 2008, delvis.
Renskrapa botten - gjort 2008!
Åtgärda osmosen, epoxibehandla
och lite (mycket?) till som antagligen poppar upp under vägen!

Är det för mycket? Vi får se! Så här började det:

Projektet startas


Nedre roderlager ska bort!









Så är det dags för övre lagret att tas bort!



Nedan syns den övre lagerytan på hjärtstocken. Faktiskt helt rund och 40,0 mm!

Vad hittar vi bakom den slitna elpanelen? En råtta?

Nä, men ett formidabelt råttbo...!

Och en antydan till mögel.....



Ovan - sista grejen borttagen från elpanelsskåpet.
En titt in i förpiken innan slipmaskinen, hammaren och stämjärnet har avlägsnat gammal sprucken plast!



Här har sprucken plast hackats bort. Toalettmodulens gamla bas, gummigucka, syns under stämjärnet.

Så här kan det ju inte se ut - det håller inte för lite tuff segling!

Amatörmässiga kopplingar, kabel-"rör" och mer sprucken plast.

Kommer det fram någon ström här öht???

Skrovbeklädnaden ska bort!



Och det gamla limmet ska bort!

Stålborste och vilnkelslip gör susen!

Fick även bort pentryskåpet. Skillnaden mellan borttagna limrester och icke framgår!

Pentryskåpet.

Bortslipad gelcoat för kommande fastplastning av förstärkningsbalken i förpiken. Pappersgrovlek 16.

Samma balk, samma slipning.

Plywooden som satt bakom den gamla plasten är faktiskt helt frisk, om än lite missfärgad! Skönt att slippa byta den också!

På utsidan tejpades några läckor innan vidare åtgärd. Bultarna hade gått av - klart att det inte är tätt då!

Med stålborste uppruggad gammal gelcoat i förpiken, så att den nya ska fästa bra....

...räckte inte enligt Lilleper - gjorde om med papper, grovlek 40.

En dammig båtrenoverare som hellre skulle varit ute i solen!

Ett antal små blåsor poppade med värmepistol och gelcoat bortskrapad. Ingen åverkan på laminatet kan märkas.

Några till.

Blåsorna är på en begränsad yta och inte särskilt stora. Största blåsan blev i min hand efter allt bottenskrapande, som har tagit ett antal kvällar!
Fortfarande en del kvar att skrapa och skam den som ger sig! Dagens datum 28/10, 2007.

Nu är det färdigskrapat! Nästa steg blir att slipa bort resterna och rugga upp ytan så epoxibehandlingen fäster ordentligt.

Vacker förstäv...

...tillika under bältet! Datum för dagen är 4/11.

Nu har hela den s k vintern gått och dagens datum är 2/4 2008. Ambitionerna har inte dragits ned - tempot har! Efter rivstarten i höstas med allt ovant kroppsarbete, drabbades jag av tennisarmbåge och lät båten vara fram tills nu i vår. Förutom ett besök hos Lasse Lind Segel, varifrån jag fick med mig en ny bebis....



Högtidligt och fint!
Med nya tag är följande gjort:

Autopiloten är borttagen och inlämnad på service/översyn. Till sommaren ska den fungera som den brukar göra!

Bottenslipningen är färdig - slät som en barnrumpa! Det tog några timmar att göra och jag fick benäget bistånd av Simon - elev och besättning! Tack för det! :-)

Före och efter slipning.

Riktigt slätt halt kommer det att bli!

Gelcoathålen är spacklade och slipade...

...så att inget motstånd i vattnet ska uppstå!
Kanterna i förpiken är spacklade och slipade för bästa fäste av kommande plast.
Delar av inredningen är lackade.

Roderlagren, nedre och övre, är preliminärt monterade och kommer att plastas fast under morgondagen.

Hela klabbet från insidan. Plastning nästa!

Neder lagret från utsidan.

Så med rodret tillbaka på sin plats ser det ju snart ut som en båt igen!
Lilleper (se ovan!) kommer att vara gärningsmannen för bästa resultat - detta ska inte chansas med! Temperaturen är ok och m h a en värmare i båten under härdning verkar det bli perfekt! Ca 17 grader blir det och det är fullt tillräckligt.
Plastningen i förpiken sker också i morgon (3/4).

Dagens datum 3/4 - plastningen är gjord. Titta själva!

Lilleper dukar upp under båten.

Och river lagom med glasfiber efter att ha mätt i båten hur mycket som behövs.

Nöjt plastproffs!

Då läggs första omgången i förpiken.

Efter att ha blött igenom glasfibern ordentligt med polyester.

Nu anar man resultatet kring balken.

Då är det dags att plasta på huvudskottet.

Och mer än så här blir det inte. Behövs inte!

Det är betydligt trängre kring hjärtstocken och det nya roderlagret.

Samma procedur - flera lager med genomblöt matta.

Trots att det inte ser ut som att det ska bli bra runt det runda röret......

...så blir det alldeles fantastiskt bra, tycker jag! Bra jobbat Lilleper!!! Man fick bända ut Pers två meter långa lekamen från det trånga utrymmet men han kunde räta på sig till slut!
För den som undrar så var ventilationen hela tiden så pass bra att mask föreföll redundant. Kan dock rekommenderas...:-)
Hela jobbet tog ca tre timmar inklusive en kort kaffepaus.
Hoppet om att bli tillräckligt klar för att sjösätta den 12/4 är gott!

Dagens datum 5/4 och det var samling vid båten. Strålande väder och positivt sinnelag! Gott sällskap gör alltid jobbet roligare - Simon och Viveca, också elev, hjälpte till för att bli färdiga i tid.

En båtflykting? Det luktar klorin...

Så var autopiloten på plats - efter kalibrering ska det funka, sägs det. Spännande!

Övre lagret till rodret på plats! Ska bli skönt att styra utan glapp igen!!!
Innan dagen var till ända blev det också en tvätt av hela båten utvändigt.


Modulen på plats! Här kan man sitta kungligt...

En detalj. Modulen spacklad på plats. Det visar sig om det håller. Tidigare var det "bara" sikaflex - det känns som detta är starkare.

Och i luckan över toaletten sitter numera en ventilator. Bra med luftgenomströmning i båten!

I kojfronterna finns numera också möjlighet till genomströmning av luft. Det måste bli bättre cirkulation i båten - allt enligt projekt Komforthöjning!

6/4 - Det var tänkt att bottenmåla idag men vädret ville annorlunda. Regn gjorde att det hela tiden rann ned vatten på botten. Ingen bra förutsättning för bottenmålning. Även polering får anstå.


Men en vacker kväll blev det av! Två varv med den hypersnabba (?) bottenfärgen VC17.

Men oj då - det var ju bra att jag bytte impellern! Så här får det inte se ut - nu sitter det en ny, fräsch med alla skovlar intakta!
Även remmen till vattenpumpen, som hade töjt sig för mycket, är utbytt. Vad man nu ska med motor till på en segelbåt......

Eftersom den trefärgade seglingslanternan i toppen är utbytt mot diodlanternor behövdes en ny belysning till windexen. Måhända fungerar denna lösning med energisnåla dioder
tillräckligt bra!?

Är det mörkt så lyser det i alla fall upp riktigt bra! Lysvinkeln på dioder är rätt smal. Windexen är lång. Kommer det att fungera? Återkommer med rapport!

12/4 - hela båten sjösatt...! Masten kom på några dagar efter det och nu i helgen är det vantskruvning och falldragning som gäller. Hoppas på att kunna provsegla under söndagen!
Sol och lätta vindar är utlovade hela helgen.

2008-2009

Jaha - ännu en fulltecknad och rolig säsong seglarskola till ända. En bra sommar! Nu är båten på land.

Renoveringen fortsätter med det som inte gjordes föra vintern samt, förstås, nya idéer och reparationsprojekt.
En liten lista på vad som kommer att göras (utöver listan längst upp!):

Täta/byta plexiluckan på dieseltanken - gjort 1/11
Tvätta ur dieseltanken - gjort!
Konservera motorn - gjort!
Byta kulventil till toaavloppet - gjort!
Byta några koppartätningar
Topcoata vitt i förpiken
Slipa och förnissa allt trä, som inte gjordes förrförra året
Förbättra ventilationen
Isolera skrovet
Klä med trevlig klädsel
Förbättra invändig belysning
Dra om all el
Hitta nya möljliga stuvfacksplaceringar
Täta kring mastfoten
Fästa om glappande kickfästet i masten
Några nya block som har skurit
Ändra lösningen på windexbelysningen

Om allt detta blir gjort är jag nöjd (men inte färdig)! Har insett att allt man tänker och vill göra tar betydligt längre tid och kraft i anspråk än ursprungligen avsett.
Nåväl, den 26/10 har tillräckligt med motivation infunnit sig för att sätta igång, så här:

Denna plexilucka medger en titt ner i tanken och tjänar också som tankmätare... Praktiskt men det läcker ut diesel i de gamla skruvhålen. Loss med lucka och fixa en ny!

Här ska rensas!

Det är ju skönt att detta inte kommit in i motorn utan hållit sig på botten av tanken!

Sågar ut ett större hål för att komma åt att tömma och rensa. All reklam är helt oavsiktlig...

Tömmer...

...och använder melittafilter mot partiklarna jag sågat ned och all smuts. Fungerar utmärkt om man inte behöver var klar innan midsommar.... Struntar i det sedan och tänker filtrera vid återtankning.

Passade på att blåsa rent luftningen till tanken. Det sa gurgel och så åkte det ut en liter diesel eller vatten genom luftnippeln i skrovet. Bra - då fungerar luftningen igen! (skulle du förresten köpa en seglarkurs av personen på bilden....!?)

Ja, då var det rensat och klart då! Nästa steg: fylla diesel och lufta så att jag kan konservera motorn. Gjordes snabbt och lätt (efter ett par miljoner pumptag på matarpumpen - pust!).

1/11 - allhelgonadagen. Kallt, bara ett par gader men stilla och fint i övrigt! Plexiluckan sikades fast och nu hoppas jag att den förblir tät! Farväl dieseldoft....

Glömde ju berätta att kulventilen till toan oxo åkt väck och ersatts med en ny! Sattes på plats idag.

Stortången!

Snyggt och prydligt! Nu ser den andra gamla inget vidare ut men den är tät! Principen är att inte reparera något som inte är sönder...

9/11 - fars dag och vad är bättre än att mecka båt då!?

Kniven fick göra jobbet att karva loss gammal tätning i relingen. Under guckan kom det fram välväxta alger och sjögräs, tillräckligt för att göra en japansk kock överlycklig!

Tar det för uppenbart att det var dags att ersätta denna gamla gucka med ny (Sika 291). Den lossnade iofs lätt - kanske inte konstigt att det läckt in!

Efter att ha tvättat bort alger, tvättat med t-doja och maskerat, tog jag den rumstempererade Sikan och kladdade på. Ett såpat finger gjorde en snygg spackling och här åker tejpen bort igen.
Precis när det var klart började det regna - ibland har man tur! Babords reling återstår, dock. Sedan ska ytterligare några skruvar tätas.

Här har vi Lars-Erik som inte tycker att hans perfekta X-332 Xonline är snabb nog, utan sitter i sin koja under båten och spacklar upp konkaviteter i kölen.
Trevligt att inte vara ensam i hamnen i snålblåsten! Lycka till, Lars-Erik!

Jo, jag glömde att visa sommarens tillskott till glittret ombord. Stadiga, handgjorda grabbräcken inombords har saknats men sitter där nu och fungerar kanoners!